Thursday, May 21, 2009

perlu ke?



perbualan 1:

"handbag akak ni brand coach" kate kak kerani
dengan bangangnye aku, "coach?"
"ye la, acom tak tau ke?"
"tak pernah dengar pon..."sambil wat muke seposen.
"mahal ni, acom tak leh beli...."kate sang c kak kerani.
muke aku da berkerut.
"RM300.tu pon da pas diskaun..hadiah besday kak jue, abg belikan"
wattafak!!

(aku mmg orang yang tak taw sgt pasal brand.aku bantai je.lagi pon kalu ko pakai seluar dalam ko jename sloggi, ade ke orang nak selongkar baju ko nak tgk betul ke tak ko pakai sloggi?)

di hari lain

perbualan 2:

"bravia ngan scarlett tu mane lagi bagus gambar die ek?" tanye kak kerani kat En. Zul, senior engineer kat opis aku
"apesal?"kate en. zul sambil selak surat khabar.
"tak la, suami saye, die nak beli tv baru..nak tgk la, bravia ke scarlett lg bagus..."
"ala jue, aku pakai je tv cokia.boleh je tgk.."selambe en.zul sambil wat muke bangang..

setengah orang, berkate tuk memberitahu keberadaan die.tp kite kene kaji dulu kemampuan kite.tak bermaksud iri hati, tp riak tu bukan jalan yang bagus.cume menambah kebencian orang y mendengar je.

aku da slalu ade dalam situasi ni.aku yakin orang lain pon macam tuh. macam la mase aku menggangur dok terperap kat umah ri tuh.ade jiran mak aku datang semate2 nak bagi tau kat mak aku yang anak die dimane die sebaye ngan aku dapat masuk uniten sambung belaja.katenye da abes nati mesti gaji banyak.

alhamdulillah, aku tumpang gumbira ngan makcik tuh.tapi ayt seterusnye memang wat aku rase nak sepak makcik tu.kalu bukan gare2 mak pak aku da ajar adab, da lame aku biadap.

"c acom tu, blaja kat ganu tu, ade ke keje nati?"..am pointing the middle finger to her.tp die tak nampak laaaa...

perlu ke gitu?sian mak aku.terkebil-kebil die.mesti die terase.

mulut orang kan..takkan kite rase kite tak suke je kite nak tampar kan?pahit macam mane pun kene telan jugak.tp berpadalah.ade bende yang better left unsaid.kite dpt bende yang elok, bersyukur.terima kasih dengan Dia.sebab sume kejadian tu atas izin Dia.

aku bukan anak orang kaye.aku juge tak kerja bergaji besar.tp aku rase da memadai dengan ape yang ade.tuhan beri pade aku atas ape yang layak aku terima.aku masih berusaha, dgn harapan, ade rezeki yang lebih tuhan sudi beri pada aku.

ade mase tuhan letak kite kat satu keadaan y sangat selesa, satu dugaan yang susah sebenarnye.ade pangkat besar, ade duit banyak, ade rupe cantik, ade anak pandai..tp igt, tuhan bagi untuk lihat sejauh mane kite beriman dg die.kite tak dapat kalu bukan Dia yang nak bagi.

sebenarnya, tu bukan harta kite.ia hanya dipinjamkan.sementara.macam pinjam buku teks zaman kite kat sekolah dulu.tamat mase, kene pulangkan balik.same la macam kite.sampai satu mase, bile nak masuk liang lahad, kite tak bawak masuk kete, jam, beg,tv masuk dalam kubor kite.sume kene tinggalkan.

jadi berpadalah.ape yang kite tunjuk kat orang, bukan barang kite sebenarnye.tak malu ke kite bile kite pinjam baju orang, pastu berlagak lebey2 kat orang lain?
same la macam keadaan ni.kite pinjam kat Dia, jd jgn la kite terlebih2 menunjuk.sebab bile Dia marah dan ambil semula, kite da tak de ape2.

igt tak satu sajak ke hape dalam IKIM.fm bile tibe nak solat tu.lebih kurang camni:

"jadinye manusia dari air mani yang kalau jatuh ke bumi, ayam tak patuk, itik tak sudu"
kalu nak lagi detail, cube dengar siaran tu.

sume kite dr kejadian yang same.kalu toreh leher tu ngan pisau, darah y memancut walaupon tak same jenis, tp warnenye tetap merah.tak jumpe lagik yang warne klabu asap, biru cekundang kan?

kelebihan dan kekurangan kite ade baik dan buruknye.kalu lebih, bersyukur, gunakan sebaiknye.kalu kurang, terima seadanya, perbaiki and be positive.

(p/s: gambar sekadar renungan dan hiasan.)

0 comments: