Thursday, May 21, 2009

sapekah yang lebih berhak?

time2 aku balaja dulu, mmg tak secomel gurls yang lain.di mase orang sibuk bergaye ngan jeans yang branded, Levis, pakai handphone nokia sanggeh manggeh, baju dinner sampai 2 ke 3 ribu lebih, aku masih lagik agak kuno.

sebabnye memang aku tak mampu.mak pak aku bukan bekas gabenor, hatta pemilik syarikat besar juge.aku survive ngan duit ptptn yang mase tu, kawan aku amal, panggil ptptipu gare2 lame nak masuk duit tu tiap sem.bulan2 ade la 1oo ke 200 ke mak aku bank in duit.tu pon setelah aku kaborkan kat mak aku yang aku da kemarau.

rase tak tergamak nak joli ngan duit yang tak seberape tu.bile time cuti sem, balik ke umah, aku akan tolong mak kat kedai die.tengok kesungguhan die membanting tulang nak cari sesuap nasik yang halal tuk besarkan and sekolahkan aku, aku rase sgt tak adil aku belanjakan duit tu ngan sangat tak berhemah.

aku tak kate aku baik sgt.tapi, mase tu, aku deserve dapat ape yang aku dapt.cukup dengan 1 suzuki v100.walau byk prob, dielah yang setia bawak aku kesane ke mari.sampai lah satu hari yang sangat lah tak indah, tetibe sampai kat 1 traffic light, motor tu sakit teruk.enjin die pecah, lalu si suzuki terbatuk2 sampai keluar asap dengan banyaknye.fenomena mase tuh same la macam orang kinik kesihatan kampung aku wat fogging time graf kes denggi melambung2 naiknye.

tapi aku tetap rase sangat bertuah berbanding dengan setengah kawan2 aku yang berjalan kaki ke sane kemari bawah terik mentari (ececec....) demi mencari secebis ilmu.bila diingat balik, kawan aku yang tulah jugak dapat first class berbanding ngan orang lain yang berkereta bagai, tp tak dapat pun first class.aku tak memperlekehkan, tp tak kah kite terase, kemudahan yang mak pak kite bagi sgt selesa berbanding orang lain yang tak berape nak mampu, tapi kite tak dapt pon nak bagi ape yang diorang harapkan.bermakne kt sini, usaha ko tak cukup gigih tuk itu.syukur alhamdulillah, ape yang mak pak harapkan kat aku, aku stakat ni hampir dapat tunaikan.trimas mak apak..acom tak sampai tangga sekaran kalu mak ngan apak tak tatih and pegang tangan acom elok2.

tapi zaman dah berubah. rase nak terbatuk kuar darah berketul2 bile tengok anak orang sekarang berbelanje walaupon lobang idong diorang masih lagik penuh ngan kuping hingus yang kering.sepupu aku, tahun satu kat 1 ipta.mak belikan satria neo.tak mau keta kancil.adek kawan aku kat ipta lain plak, selipar tandas nak jename crocs, purse nak carlo rino, beg p kuliah nak guess.aku tau kemampuan keluarga masing2.tapi gare2 nak ikt kawan, walau pon terpakse peras duit mak pak, diorang sanggop mintak sampai 1500 sebulan.kalah orang bekerja gamaknye.

dan bile da bekerja ni, trend juga makin berubah.seronok bile dapat gaji.macam2 nak beli.tapi kawan2, jangan lupe kat family kite.itu, ternasuklah sedekah amal jariah.kalu boleh, mulakan ngan family kite and saudara terdekat dulu.kat mak pak?, diorang no.1.kenape?

sebab dulu ko nak mencekik, nak pakai baju, nak beli buku, nak beli motor, sume mak pak ko yang bagi.

jgn plak bile da dapat gaji tuh, blanje orang yang tak sepatutnye.ko tau sape kan..

berbelanja dengan berhemah.bukan tak bole pakai barang branded.tp sediakan target berdasarkan budget.jangan sampai tengah bulan, terase makan rumput pon lazat berkhasiat.ade bende yang tak perlu branded.mmg betul, barang branded tahan lame.jadi kalu da tau tahan lame, bulan ni ko bli, bulan depan ko bli lagik tu nape?.itu alasan yang sgt tipikal untuk memagari kerakusan berbelanja anda.

dari kite beli yang bukan2 tuh, sebenarnye ade orang yang lebih berhak untuk terima duit tu.bersedekahlah.kerane sedekah itu adalah langkah penyuburan harta.

sekian...

(p/s: bulan ni aku nak kene budget duit nak masuk umah sewa baru.berkira2 jugak.cukup ke nak bayar deposit, bulan 6 punye sewa, makan, minum, duit kete,mak,barang nak masuk umah baru..nasib baik aku dapat 1 kedai jual perabot second hand ni.harap2 jumpe la katil 20 hengget.ade tak?......)

0 comments: